Ga direct naar inhoud

MedicPlanner

De MedicPlanner app helpt beschikbare zorgprofessionals voor ziekenhuisafdelingen optimaal in te plannen, als bijdragende oplossing voor de grote personeelstekorten in de zorg. De kwaliteit van de zorg is in gevaar. Het móét anders!

Desastreus tekort aan personeel

De problemen door de enorme personeelstekorten in de zorg stapelen zich op: afdelingen moeten sluiten, operaties worden uitgesteld, wachtlijsten lopen op en het zorgpersoneel staat onder druk. De kwaliteit van de zorg in Nederland is in gevaar. 

Het goede nieuws: het innoveren van de personeelsplanning helpt. De beschikbaarheid van zorgprofessionals is beter te benutten. 

Vaak is het vullen van dienstroosters voor ziekenhuisafdelingen of zorginstellingen een lastige opgave. Het proces is inefficiënt, ondoorzichtig en tijdrovend. En vaak zijn de kosten hoog. Zeker wanneer bemiddelingsbureaus ingeschakeld moeten worden. Jaarlijks zorgt dit voor veel extra kosten, terwijl juist alle pijlen in de zorg gericht moeten zijn op kostenreductie. 

Optimale benutting beschikbaar zorgpersoneel

MedicPlanner is een app, gekoppeld aan een online platform, waarmee interne dienstroosters op basis van beschikbaarheid automatisch te vullen zijn. Zijn er nog gaten? Dan zijn die op te vullen met aangesloten ZZP'ers, dus zonder tussenkomst van uitzendbureaus. 

Beschikbare zorgprofessionals worden op deze manier optimaal ingezet. En zorginstellingen zijn minder tijd kwijt aan hun personeelsplanning. Bovendien worden de extra kosten voor bemiddeling via uitzendbureaus nu bespaard. En nog een belangrijk pluspunt: zorginstellingen weten precies wie ze in huis halen. Via de app hebben ze nu de mogelijkheid om een flexibele pool te creëren met betrouwbare krachten.

Hoe werkt MedicPlanner precies?

Simpel en intuïtief. Zorgprofessionals zijn tenslotte geen IT'ers. De personeelsplanners gebruiken het digitale platform om zorgdiensten aan te bieden. In de gekoppelde app geven vervolgens de zorgprofessionals, die op Tinder-achtige wijze gemakkelijk door (extra) diensten kunnen scrollen, hun beschikbaarheid door. Planners ontvangen hier automatisch melding van en zijn zo in staat gaten in de planning snel op te vullen.

Om zoveel mogelijk succes en snelheid te creëren, hebben de zorgprofessionals voor hun aanmelding in de app een onboardingsproces doorlopen. Hierbij worden onder andere BIG registraties en diploma’s ingevoerd en is gecheckt aan welke specifieke functie-eisen wordt voldaan. Een zorgprofessional ziet nu in de app alleen openstaande diensten terug, passend bij zijn of haar kwalificaties. 

CAO-integratie

Na de pilotfase heeft verdere doorontwikkeling plaatsgevonden. Zo was het een waardevolle toevoeging dat MedicPlanner automatisch roosters genereert vanuit CAO-logica, omdat dit zorgprofessionals nog meer gemak biedt. Hierdoor wordt namelijk automatisch rekening gehouden met ingestelde voorkeuren en vakantiedagen. Maar ook of iemand wel of geen nachtdiensten draait en of er voldoende rusttijd is geweest tussen twee diensten in.

Een complexe uitdaging, maar gelukt! Evenals de laatste fase, waarin het platform ook voor externe zorgprofessionals (ZZP'ers en freelancers) beschikbaar is gemaakt.

Meer informatie?

Neem contact met ons op.


  • Samen met jou ontwikkelen we de beste mobiele apps. Al meer dan 16 jaar creëren we innovatieve apps voor smartphones, wearables, auto's. En daar worden wij blij van. Benieuwd naar ons werk?
  • Bekijk onze cases
  • Dutch Digital Agencies
  • Kom langs op ons HQ voor een kop koffie.
  • Reduitlaan 29, 4814DC Breda
  • (076) 204 3212
    info@unlockagency.nl
  • Onze locaties
  • Breda (HQ) Reduitlaan 29, 4814 DC
    Eindhoven - Torenallee 3, 5617 BA
    Rotterdam - Hofplein 19, 3032 AC
Locatie