Ga direct naar inhoud

22 juni 2023

Een uitgebreide kijk op Apple's Vision Pro

Nadat de rook van de laatste WWDC is opgeklaard is het tijd om eens uitgebreid stil te staan bij Apple’s nieuwe paradepaardje. Ik heb afgelopen weken nagenoeg elke keynote en sessies bekeken die mijn interesse en nieuwsgierigheid wekte en uiteraard met extra aandacht voor alles omtrent Vision Pro en visionOS. Deze sessies zijn voornamelijk voor developers bedoeld om eerste informatie te krijgen over nieuwe functionaliteiten die zijn toegevoegd aan iOS, tvOS, ipadOS, watchOS en CarPlay. En uiteraard het geheel nieuwe visionOS.

Virtual/Augmented Reality vs Spatial Computing

Apple gebruikt op hun site of tijdens de keynote nergens de term Virtual Reality of Augmented Reality. Maar ze hebben het vooral over Spatial Computing en Immersive Experiences. Ik denk dat Apple vooral wil dat hun nieuwe product niet in een bestaand hokje wordt gestopt. Rondom dat AR/VR hokje hebben de consumenten al een soort van sentiment ontwikkeld. Mocht Apple die termen gaan gebruiken, zullen de consumenten datzelfde, negatieve of positieve, beeld reflecteren op de Vision Pro. Mochten concurrerende producten falen en daarmee de naam AR/VR schade toebrengen, zal dit, in eerste instantie, Apple niet mee sleuren. Apple doet er dus alles aan om alles in eigen hand te houden. Bijvoorbeeld tijdens WWDC23 openings keynote werd 0 keer de term virtual reality gebruikt. En om eerlijk te zijn, is het ook wel meer dan alleen maar een AR/VR headset, het kan zomaar de volgende iPhone worden. 

Dit trucje met het niet noemen van bepaalde termen doet Apple overigens ook met AI. Apple heeft tijdens vorige keynotes nooit de term Artificial Intelligence of AI gebruikt. Precies om diezelfde reden: sentiment. Google heeft een heel andere benadering. Ook riskeert Apple het niet om hun imago te hangen aan een momenteel veelbesproken, zwaar onderwerp.

Wat is het eigenlijk?

Het is een AR/VR headset welke compleet standalone werkt. Je hebt dus geen iPhone of Mac nodig om dit apparaat te gebruiken. 

Aan de binnenkant zitten twee 4k OLED schermen en ook twee speakers in de headband boven elk oor. Aan de voorkant zit ook nog eens een scherm welke vooral voor omstanders nuttig is, hierop zullen je ogen worden getoond of compleet zwart als je in een volledige immersive omgeving zit. Dit apparaat haalt zijn kracht uit een M2 chip en een compleet nieuwe chip ontworpen voor de Vision Pro genaamd R1. De M2 chip is vooral verantwoordelijk voor het draaien van het besturingssysteem en de applicaties. De R1 chip is voor het verwerken van al de sensoren in de Vision Pro en dit razendsnel naar het besturingssysteem te sturen. Dit alles gaat ongeveer $3.499 kosten.

Eerste generatie

Nu zijn er al geruchten dat er ook een goedkopere variant komt, aangezien Apple vaak de term “Pro” gebruikt voor hun high-end apparatuur (Macbook Pro, Mac Pro, iPhone Pro, AirPods Pro, iPad Pro). De vraag is alleen of die ook gaat komen en hoeveel goedkoper die zal zijn. Maar vooral hoe gaat Apple het voor elkaar krijgen de productiekosten te drukken om hem ook daadwerkelijk goedkoper op de markt te kunnen brengen. Apple kennende zullen ze geen concessies doen in hun materiaalgebruik, maar zit de nuance in Pro of standaard vaak in de hardware en chips. Het scherm aan de voorkant zou bijvoorbeeld bij de standaard Vision headset kunnen komen te vervallen. Of wellicht tegen die tijd zijn ze al bij de tweede generatie Vision hardware. En krijgt de Vision Pro een M3 en R2 chip. En de standaard Vision krijgt de “oude” M2 en R1 chip. Al met al is het uiteraard koffiedik kijken en zal voorlopig de relatief prijzige Vision Pro de enige optie zijn. Maar als Apple echt de markt wil veroveren, zullen ze, wat mij betreft, wel wat aan de prijs moeten gaan doen.

Hoe werkt het?

Dit is uiteraard niet de eerste VR headset die we zien. Vaak zijn het headsets met aan de binnenkant 2 schermen en aan de buitenkant vaak een paar sensoren die je omgeving ‘scannen’. En daarbij 2 controllers om je door de VR ruimte heen te bewegen. Alleen Apple zou Apple niet zijn als ze iets anders proberen. De Vision Pro heeft namelijk géén controllers. Je bedient de Vision Pro namelijk met je handen, ogen en je stem. Om dit te realiseren zit hij ramvol sensoren.

Om te beginnen aan de buitenkant:
- 2 naar voren gerichte camera’s;
- 2 omlaag gerichte camera’s;
- 2 opzij gerichte camera’s;
- 2 True Depth camera’s;
- 2 infrarood verlichters
- 1 LIDAR scanner

Dit is allemaal om alles rond de headset in de gaten te houden en vooral om je handbewegingen te kunnen detecteren.
Het is dus niet nodig dat je naar je eigen handen kijkt of dat ze altijd op een vaste positie zijn. Zo lang één van de 6 buitenste camera’s een hand ziet, kan die handgebaren detecteren en verwerken.

Dan hebben we nog een aantal sensoren aan de binnenkant:
- 4 infrarood camera’s;
- Een hele hoop LED verlichting

Deze zijn er enkel om je ogen te kunnen volgen. En dit is gelijk ook het meest indrukwekkende aan het toestel.
Vision Pro en visionOS uiteraard weet naar waar je naar kijkt. Zodat je geen controllers of muis nodig hebt om de UI te kunnen bedienen. De hardware aan de binnenkant kan heel nauwkeurig ‘zien’ waar jij naar kijkt. Dit uiteraard ondersteund door de nieuwe R1 chip ontwikkeld door Apple. Om dit vloeiend te laten werken, zal je eerst de boel moeten kalibreren. Hetzelfde wat we eigenlijk gewend zijn van bijvoorbeeld Face- of Touch ID. Wat gelijk ook Optic ID introduceert. De derde in de familie van biometrische scanners van Apple. Om te voorkomen dat andere mensen je headset opzetten en gelijk je apps kunnen bedienen. Zit Optic ID er tussen, die je ogen scannen om te zien of jij het echt bent. Kloppen de ogen niet, dan blijft de headset gelocked.
Exact zoals Face- en Touch ID.

Wat kan het eigenlijk?

De computer

Bij de eerste (marketing) beelden zie je een aantal shots waar gebruikers voor een bureau zitten en daar aan het werk zijn. Het lijkt er sterk op dat Apple de traditionele monitor of zelfs de traditionele computer wil vervangen. Op sommige plekken althans. Maar wat het denk ik nog interessanter maakt is het feit dat de Vision Pro naadloos aansluit binnen het ecosysteem waarom Apple al vele jaren aan werkt. Als je een MacBook of iMac hebt en je bent daar, bijvoorbeeld in Final Cut Pro, in aan het werken bent en je zet je Vision Pro op. Zodra je naar je scherm kijkt, zal deze ‘overgenomen’ worden door de headset en kun je binnenin visionOS verder werken aan je project. 

Een draadloos toetsenbord aansluiten is uiteraard ook geen probleem.
Erg interessant om te zien waar dit heen zal gaan en of dit ook echt gebruikt gaat worden binnen werkomgevingen. Ik kan me namelijk voorstellen dat je ogen sneller vermoeid zullen raken dan bij een traditioneel scherm. Iets waar AR/VR headsets wel meer mee te kampen hebben.

Content

Vanaf 22 juni is visionOS beschikbaar gesteld voor developers. Totdat de Vision Pro geleverd gaat worden (naar verwachting begin 2024) zullen developers deze tijd goed kunnen gebruiken om hun apps beschikbaar te maken voor visionOS of juist nieuwe apps en ervaringen te creëren binnen dit nieuwe besturingssysteem. 

Ik ben erg benieuwd wat developers weten te maken op dit nieuwe besturingssysteem en welke apps er allemaal beschikbaar zullen zijn bij de lancering van de Vision Pro. Van (volledig) immersive webshops tot sportzenders waar je ‘front-row’ plekken hebt.

Net zoals al de andere ecosystemen van Apple (iOS, ipadOS, etc.) zal het succes van visionOS sterk in de handen liggen van de developers. Hoe goed een product ook is, als er geen content voor wordt gemaakt en je alleen afhankelijk bent van de standaard geleverde apps, zal het in mijn ogen nooit dezelfde heldenstatus krijgen als een iPhone. Vooral de combinatie tussen twee dimensionale panelen en aangevuld met (immersieve) 3D content is een interessante ontwikkeling en ik ben erg benieuwd wat ontwikkelaars hier mee gaan doen.

Conclusie

We hebben helaas dit apparaat nog niet echt mogen ervaren, maar wat we tot nu toe hebben gezien en gelezen, zijn we erg enthousiast om ermee te gaan spelen en te zien hoe we hier vette dingen mee kunnen maken. Er zijn wel wat zaken waar ik mijn twijfels over heb, bijvoorbeeld:
- de beperkte batterijduur (2 uur)
- het gewicht, door het gebruik van metaal en glas wordt de headset relatief zwaar
- de prijs, wat alleen early adopters en mensen met diepe zakken niet tegen zullen houden

Buiten deze dingen lijkt het na het bekijken en lezen van de eerste reviews een top apparaat. De mensen die hem ook daadwerkelijk op hun hoofd hebben gehad zijn vooral onder de indruk van hoe goed en eigenlijk eenvoudig het interacteren met de UI werkt; met je ogen naar iets kijken en via handgebaren interacteren.

Jouw app beschikbaar maken op de Vision Pro?

Ik denk graag met je mee in de mogelijkheden.


  • Samen met jou ontwikkelen we de beste mobiele apps. Al meer dan 16 jaar creëren we innovatieve apps voor smartphones, wearables, auto's. En daar worden wij blij van. Benieuwd naar ons werk?
  • Bekijk onze cases
  • Dutch Digital Agencies
  • Kom langs op ons HQ voor een kop koffie.
  • Reduitlaan 29, 4814DC Breda
  • (076) 204 3212
    info@unlockagency.nl
  • Onze locaties
  • Breda (HQ) Reduitlaan 29, 4814 DC
    Eindhoven - Torenallee 3, 5617 BA
    Rotterdam - Hofplein 19, 3032 AC
Locatie