Ga direct naar inhoud

14 september 2023

Van PGO’s naar super-apps: de volgende stap in de zorg

Meerdere zorgorganisaties, meerdere zorgspecialisten, meerdere systemen. Je ziet al snel door de bomen het bos niet meer als patiënt of mantelzorger. Hoewel de wettelijke verplichting tot het gebruik van Persoonlijke Gezondheidsomgevingen (PGO’s) binnen de zorg een grote ontwikkeling is, ervaart een patiënt in de praktijk vaak nog maar weinig overzicht. Sinds de wet (die in juli 2020 van kracht werd) zijn zorgverleners verplicht om patiënten online inzage te geven in hun medische dossier. Maar veel zorgorganisaties maken (ook) gebruik van een eigen en/of bestaande software-oplossing waarin informatie over de patiënt te vinden is. Centraliteit is in de praktijk vaak dus nog ver te zoeken. Terwijl dit juist de sleutel is tot meer regie over gezondheid en ziektes. Toch blijf ik graag positief. Er zijn namelijk interessante ontwikkelingen gaande die PGO’s een flinke boost kunnen geven: super-apps. In dit artikel lees je hoe de transformatie van (tekortschietende) PGO’s naar super-apps ervoor zorgt dat PGO’s wél succesvol gebruikt gaan worden.

Een super-app: wat is het en waarom interessant voor de zorg?

Ik schreef eerder al een artikel over waarom we straks vooral nog super-apps gebruiken . Om het geheugen even op te frissen: wat is ook alweer een super-app? Simpel gezegd is dit een ‘grote’ app waarbinnen meerdere diensten en functies verzameld zijn in verschillende onafhankelijke mini-apps. Je hoeft als gebruiker niet langer verschillende apps te openen, maar je vindt alles terug binnen dezelfde omgeving. Die bovendien naar eigen wens te organiseren is. Binnen super-apps heb je als gebruiker namelijk de mogelijkheid om mini-apps te ontdekken en te activeren, maar ook te verwijderen. Naar eigen voorkeur en behoefte ben je dus in staat om een sterk gepersonaliseerde digitale ervaring te creëren binnen één app.

En dat is uiteraard ook voor de zorg interessant. Ik zie volop kansen in ieder geval. Zoals de mogelijkheid om met de technische mogelijkheden van nu, de PGO’s te transformeren naar super-apps voor de zorg. Niet alleen is de centralisering van gezondheidsgegevens en zorgapps handig (voor zowel patiënten als zorgverleners). Het biedt ook meer mogelijkheden om zelf als patiënt, cliënt of zorgconsument (hoe we deze groep ook noemen) een actievere rol te spelen in het eigen zorgpad. Of zoals dit ook vaak wordt genoemd: patient empowerment . Iets wat we willen, en zelfs moeten, nu het steeds uitdagender is geworden om goede zorg te ontvangen.

Technologie omarmen

Mensen de mogelijkheid geven om samen met hun naasten meer regie te hebben over hun eigen gezondheid en ziekte, is dus een belangrijke ontwikkeling. De zorg staat steeds meer onder druk. Technologie kan een grote rol spelen om dit mogelijk te maken of in ieder geval te vergemakkelijken.

Maar op dit moment schiet het gebruik van PGO’s in ieder geval nog tekort op dit vlak. Want de PGO’s zoals we ze nu kennen zijn vrij beperkt en vaak ingericht voor een specifieke zorgorganisatie. Wanneer je als cliënt of mantelzorger te maken krijgt met meerdere zorgorganisaties, specialisten en instanties, zijn er vaak ook meerdere zorgomgevingen waarin informatie over ziekte, medicatie en/of consulten te vinden is. Allemaal verschillende systemen (PGO’s) met een eigen inlog, maar wel met informatie over dezelfde cliënt.

Wanneer je in een geïntegreerd systeem alle belangrijke informatie terugvindt, data verzamelt en de mogelijkheid hebt om te communiceren met specialisten, dan stel je daadwerkelijk de mens in staat om regie te nemen.

En daarom: aan de slag met super-apps voor de zorg!

We kunnen het gebruik van PGO’s stimuleren en verbeteren door ze in te richten als super-apps. Omdat er dan veel meer mogelijkheden ontstaan om zorg op de individuele patiënt af te stemmen en meer eigen regie te realiseren.

Resultaat: een gezondere samenleving

Op deze manier zijn er dus PGO’s te creëren die aan te passen zijn aan de gebruiker en dus volledig aansluiten bij de behoeften en interesses van elke individuele patiënt. Daardoor ontstaat er meer focus en inzicht. Maar ook is er meer of betere samenwerking mogelijk. Als we via PGO’s gezondheidsgegevens delen met andere medische apps en zorgverleners, wordt het mogelijk een steeds completer systeem van gezondheidsdiensten te creëren.

Hiermee is een positieve impact op de gezondheidsresultaten te realiseren en de patiëntbetrokkenheid zal toenemen. Een holistische benadering van de gezondheid en het gebruiksgemak van deze nieuwe PGO’s stimuleert gebruikers om eigen gezondheidsdoelen te stellen en actief te werken aan het bereiken ervan. Dit leidt tot een gezondere samenleving.

PGO’s transformeren naar super-zorg-apps

We weten dat technologie niet de grootste uitdaging is bij de ontwikkeling van een dergelijke oplossingen. De handen op elkaar krijgen vanuit verschillende zorgorganisaties, overheid en stakeholders om een geïntegreerd systeem te creëren, zal een grote uitdaging vormen. Evenals de privacywetgeving, die het delen van data belemmert.

Toch is het de potentie van super-apps voor de zorg die ons moet motiveren, deze transformatie echt op te pakken. Als gebruikers (in samenwerking met hun omgeving) de mogelijkheid hebben om een PGO aan te passen aan individuele behoeften en voorkeuren, bieden we een krachtig instrument om gezondheidservaringen te optimaliseren. Laten we PGO's dus omarmen als potentiële super-apps en zo toewerken naar een gezondere en gelukkigere toekomst. Goed idee?

Meer weten over apps die de zorg veranderen?

Ik deel graag wat wij geleerd hebben.


  • Samen ontwikkelen we digitale producten die jouw business verbeteren.
  • Al meer dan 16 jaar creëren we innovatieve apps voor smartphones, wearables en auto's. We ontwikkelen native apps, hybride apps of je complete applicatielandschap, altijd om het leven van je gebruikers makkelijker en mooier te maken.
  • Digitale producten met impact op je business. Daar zorgen we voor. Benieuwd naar ons werk?
  • Bekijk onze cases
  • Kom langs op ons HQ voor een kop koffie.
  • Reduitlaan 29, 4814DC Breda
  • (076) 204 3212
    info@unlockagency.nl
  • Onze locaties
  • Breda (HQ) Reduitlaan 29, 4814 DC
    Eindhoven - Essenstraat 1, 5616 LG
    Rotterdam - Hofplein 19, 3032 AC
  • Dutch Digital Agencies Quality system Certification
Locatie