Ga direct naar inhoud

21 oktober 2019

Zelfzorg bevordert zelfredzaamheid patiënten - 7 toepassingen

Het bevorderen van de zelfredzaamheid is een belangrijke doelstelling van zelfmanagement in de zorg. Patiënten zijn met zelfregie tools en toepassingen meer vanuit huis betrokken bij hun behandeling of kunnen langer thuis blijven wonen zonder opname in het ziekenhuis of zorginstelling. Welke zelfmanagement toepassingen in de zorg worden al gebruikt? En wat staat ons in de toekomst te wachten? Ik heb een aantal interessante ontwikkelingen op een rijtje gezet in dit artikel.

Medicatie apps

Steeds meer patiënten maken gebruik van apps ter ondersteuning van hun medicatie inname. Er zijn verschillende medicatie apps beschikbaar. MedApp is daar een voorbeeld van. Deze app laat met medicijnwekkers weten wanneer een patiënt welke medicatie moet innemen. Ook bevat de app de bijsluiters van de in gebruik genomen medicijnen en het houdt de medicatievoorraad bij. Herhaalrecepten zijn via de app eenvoudig aan te vragen bij de ingevoerde apotheek. De app is een hulpmiddel voor de patiënt die gemak levert, maar ook een beter leven. Want als mensen op tijd hun medicatie innemen, leven ze gezonder.

Beeldzorg - zorg op afstand

Beeldzorg omvat de mogelijkheid om via een tablet of smartphone contact te hebben met een zorgverlener en faciliteert zo (meer) zorg op afstand. Een patiënt kan vanuit huis vertellen hoe het gaat, vragen of het nodig is om fysiek langs te komen bij nieuwe klachten of bijvoorbeeld fysiotherapie oefeningen doen via beeldzorg.

Smart home & domotica's

Domotica oplossingen die een huis ‘smart’ maken, ondersteunen uiteraard ook de zelfredzaamheid van patiënten. Het regelen van de temperatuur, verlichting en zonwering bijvoorbeeld, kan via 1 druk op een knop die een patiënt binnen handbereik heeft. Een patiënt wordt minder afhankelijk van fysieke hulp in huis. Maar ook oplossingen als een slimme deurbel, waarmee je op een schermpje ziet wie er voor de deur staat of slimme sensoren die bij brand, rook, of vertrek van de bewoner een signaal doorgeven aan mantelzorgers of zorgverleners; het helpt allemaal om patiënten langer en veiliger thuis te laten wonen. 

Zorg chatbots

Bij E-sites zien we ook steeds meer mogelijkheden voor chatbots in de zorg. Door middel van chatbots kan de toegang tot zorg versneld worden en de druk op zorgpersoneel verlaagd worden.

Aan de voorkant van het medische proces liggen bijvoorbeeld kansen. We leven in een tijd waarin 72% van de mensen wel eens online informatie opgezocht heeft over bepaalde symptomen. Natuurlijk zitten hier ook nadelen aan, want de inhoud is verspreid over (vaak veel) verschillende sites en kunnen elkaar bovendien nogal eens tegenspreken. Ook is het niet altijd specifiek genoeg voor de lezer. 

Een chatbot biedt hier uitkomst. Door een chatbot voor te programmeren met gerichte vragen die vaak gesteld worden, kan de informatie meer op de persoon afgestemd worden. Een chatbot kan in het gesprek ook gerichte vragen terug stellen. Het antwoord wordt dus veel gedetailleerder en is gebaseerd op de specifieke symptomen van de gebruiker.

Het kan nog iets verder gaan. Dat de bot de verzamelde gegevens over de patiënt opslaat in een dossier bijvoorbeeld. Dit stelt de specialist in staat zich goed voor te bereiden op een volgend consult. Op deze manier kan de druk op huisartsen/specialisten verlaagd worden. Want de voorinformatie is al aanwezig en de tijd in het consult kan kwalitatief beter besteed worden. 

In andere landen zien we hier al meer voorbeelden met chatbots in de zorg, Nederland loopt op dit vlak achter. Denk ook eens aan simpele varianten waarbij een chatbot de afspraak met de huisarts vastlegt of ondersteuning biedt bij medicatie-inname. Er zijn volop mogelijkheden. Het grote voordeel van chatbots is dat ze 24/7 online beschikbaar zijn en dus op elk moment van de dag een patiënt van informatie en kan voorzien. Een patiënt helpt zichzelf er verder mee.

Welke zelfzorg ontwikkelingen kleuren de toekomst?

Met aandacht voor informatiedeling en privacywaarborging worden steeds meer zelfzorg initiatieven werkelijkheid. Ik zie ook al ontwikkelen voorbij komen die ons wellicht al een kijkje in de toekomst geven. Altijd leuk om al even over na te denken:

Slimme medicatie - ingestibles Er wordt al aangekondigd dat digitalisering zelfs tot in medicatie wordt doorgevoerd. Pillen die een minuscule sensor bevatten, zijn namelijk al in ontwikkeling. Vanuit de maag kan er op deze manier een signaal verzonden worden naar een ontvanger via een app. Informatie over medicijngebruik kan zo gedeeld worden, met artsen bijvoorbeeld. Met deze ‘Ingestibles’, zoals de slimme medicatie genoemd wordt, kan dus het medicijngebruik van patiënten op afstand gemonitord gaan worden.

Slimme wc’s Op de laatste editie van Lowlands deze zomer, werd ook iets leuks gepresenteerd: een wc die je als gebruiker advies geeft over je gezondheid. Dat wc’s al behoorlijk smart zijn, wisten we al wel. Zo kunnen ze automatisch doorspoelen als je opstaat en zichzelf reinigen na je toiletbezoek. Maar op Lowlands stonden smart wc’s die bezoekers advies gaven over wat ze het beste konden eten. Het was een test van ingenieurs van Imec Nederland. Ze wilden laten zien wat je met deze smart wc kunt meten en hoe dat in de toekomst te koppelen is aan de gezondheid van een gebruiker.

Met een urinesensor op de bodem van de wc werd bijvoorbeeld de temperatuur en het zoutgehalte gemeten. Ook de hartslag en de variatie erin, kon uitgelezen worden. En met een lampje werd er gekeken naar het zuurstofgehalte in het bloed. Op dit moment is dit nog toekomstmuziek, maar wie weet wat zo’n smart wc straks in de zorg kan betekenen. Ik blijf het volgen!

Meer weten over het bevorderen van zelfredzaamheid in de zorg?

Ik praat je graag bij onder het genot van een kop koffie.


  • Samen ontwikkelen we digitale producten die jouw business verbeteren.
  • Al meer dan 16 jaar creëren we innovatieve apps voor smartphones, wearables en auto's. We ontwikkelen native apps, hybride apps of je complete applicatielandschap, altijd om het leven van je gebruikers makkelijker en mooier te maken.
  • Digitale producten met impact op je business. Daar zorgen we voor. Benieuwd naar ons werk?
  • Bekijk onze cases
  • Kom langs op ons HQ voor een kop koffie.
  • Reduitlaan 29, 4814DC Breda
  • (076) 204 3212
    info@unlockagency.nl
  • Onze locaties
  • Breda (HQ) Reduitlaan 29, 4814 DC
    Eindhoven - Essenstraat 1, 5616 LG
    Rotterdam - Hofplein 19, 3032 AC
  • Dutch Digital Agencies Quality system Certification
Locatie